Planuri prea ambițioase: cum vrea Guvernul să cumpere tablete pentru elevi și de ce s-ar putea să fie inutile
Guvernul a constatat, în timpul crizei medicale, ceea ce era evident de multă vreme: faptul că foarte mulți elevi din țara asta n-au acces la internet și nici la dispozitive inteligente. Acum, Executivul încearcă să repare lucrurile. Dar nu-i atât de ușor, iar promisiunile s-ar putea dovedi doar vorbe-n vânt.
De la începutul pandemiei de coronavirus, școlile din România s-au închis, așa că elevii și profesorii s-au văzut nevoiți să se descurce așa cum pot. În momentul în care a devenit clar că școlile nu se vor redeschide prea repede, s-au căutat soluții pentru ca orele să se susțină online. Ceea ce s-a și întâmplat și încă se întâmplă.
Numai că nu toți beneficiază de acest lucru. Din peste trei milioane de elevi din toată România, 250.000 de elevi n-au acces la tehnologie. Dacă îi mai adaugi și pe profesorii care nu se descurscă cu acest domeniu, atunci o să vezi că numărul copiilor privați de cursurile online în această perioadă e, în realitate, mult mai mare.
Premierul Ludovic Orban promite acum tablete pentru a facilita accesul la educație pentru cât mai mulți copii. Numai că sunt ignorate niște realități.
Guvernul promite tablete, dar problema e mult mai mare
Premierul Ludovic Orban susține că se caută soluții pentru a fi găsite sumele necesare pentru achiziţionarea tabletelor pentru elevi. Sunt vizați cei care nu deţin mijloace pentru a participa la lecţiile online în acest moment.
“Deja preşedintele României şi-a exprimat clar solicitarea către noi, către Guvern, să găsim soluţii pentru a putea asigura accesul tuturor copiilor prin achiziţionarea de tablete care să fie conectate la internet şi care să permită fiecărui elev posibilitatea de a accesa cursurile online. Căutăm soluţii împreună cu ministerul Educaţiei pentru a demara procedura şi pentru a găsi resursele pentru a asigura sumele necesare pentru achiziţionarea tabletelor”, a afirmat Ludovic Orban.
Numai că nu e atât de simplu pe cât spune șeful Executivului.
Cifrele pe care Ludovic Orban nu le menționează
Potrivit unui raport întocmit de SNSPA, numărul celor care n-au acces la internet în această perioadă și, cel mai probabil, nu vor avea acces nici în viitorul apropiat este extrem de mare. Conform datelor înregistrate de Eurostat, 92% din gospodăriile din mediul urban aveau în 2019 acces la internet, 83% în orașe mici și suburbii și 77% în mediul rural.
Totuși, accesul la internet în funcție de veniturile gospodăriilor arată faptul că doar 6 din 10 din cele mai sărace gospodării din România au acces la internet, spre deosebire de cele mai bogate care au în totalitate acces la internet.
În România 18% din populația cu vârste cuprinse între 16-74 ani nu a utilizat niciodată internetul, potrivit datelor publicate de Eurostat.
Doar 57% din populația României folosește zilnic internetul. SNPSA notează că, în contextul pandemiei de SARS – CoV – 2, trei dimensiuni sunt importante în analiza cadrului în care se face trecerea la procesul de învățare online:
- accesul la internet;
- decalajul de utilizare al instrumentelor digitale între elevi;
- decalajul digital între școli care se referă la capacitatea acestora de sprijini învățarea în context digitalizat
Statutul socioeconomic al elevilor se asociază negativ cu fiecare dintre aceste dimensiuni, astfel, elevii dezavantajați au acces mai limitat la internet, au competențe de utilizare mai reduse și învață în școli cu resurse digitale mai puține.